Przejdź do treści

Wycieczka na Gubałówkę — pieszo na górę z Zakopanego

Przewodnik tatrzański
Opublikowane według Michał Jarząbek-Giewont w Zakopane · wtorek 03 Lis 2020
Interesująca piesza wycieczka z centrum Zakopanego, na kilku godziną trasę warto wybrać się przy dobrej widoczności, najlepiej przed południem. Rozpościerająca się panorama Tatr z Gubałówki 1123 m n.p.m. zaliczana jest do najwspanialszych w Polsce. Trasa dostępna przez cały rok, kłopotliwa latem po dużych opadach deszczu oraz przy oblodzeniach.

Zobacz skąd najlepiej rozpocząć wycieczkę na Gubałówkę

zachód na Gubałówką
Wycieczkę można rozpocząć nieopodal budynku poczty, stąd idziemy w dół ul. Krupówkami w kierunku widocznej Gubałówki. Obok targowicy przechodzimy podziemnym przejściem, po lewej stronie na wzniesieniu widoczne ogrodzenie starego cmentarza na Pęksowym Brzyzku.

Nekropolia niegdyś zajmowała większy obszar i rozciągała się aż do koryta potoku Młyniska. W trakcie II wojny światowej niemieccy okupanci znacznie zmniejszyli cmentarz, tworząc popularną Drogę pod Gubałówkę i doprowadzając ją do dolnej stacji kolejki.

Idąc właśnie tą drogą, mijamy stragany z oscypkami oraz szereg różnych budek z wątpliwymi pamiątkami z Zakopanego. Przechodzimy pod estakadą by dotrzeć pod dolną stację kolejki wybudowanej w 1938 r. To właśnie z tego miejsca rozpoczyna wagonik kolejki wjazd na Gubałówkę.

Szlak na Gubałówkę przez Walową Górę

przez Walową Górę
Sprzed przeszklonego budynku dolnej stacji kolejki na Gubałówkę skręcamy w prawo. Po przekroczeniu Walów Potoku w lewo za znakami niebieskimi pod górę. Dość stromo idziemy asfaltową drogą z początku pośród zabudowań przysiółka zwanego Walowa Góra. To tutaj niegdyś miał gazdówkę słynny przewodnik tatrzański Jędrzej Wala.

Szlak biegnie nieopodal jaru Walowego Potoku, dalej skręca w prawo i wyprowadza na rozległą łąkę. Ścieżka biegnie brzegiem polany pod żelazny krzyż w górnej jej części. W tym miejscu warto trochę odpocząć i nacieszyć oczy wspaniałym widokiem na panoramę górską od Tatr Bielskich po Tatry Zachodnie a pod stopami Zakopane.

Dalej cały czas drogą, skręcamy sporym łukiem najpierw w prawo a później w lewo. Wchodzimy w las i stromą dróżką pośród drzew świerkowych dochodzimy na rozległą polanę Gubałówkę, z zagrodami rozbudowanych z dawnych budynków pasterskich. W tym miejscu należy opuścić szlak niebieski i nie wchodząc na polanę, w lewo bez znaków idziemy skrajem lasu na grzbiet Gubałówki. Mijamy zabudowania stacji przekaźnikowa z wysoką wieżą radiowo-telewizyjną i dochodzimy do miejsca, gdzie rozpoczyna się popularną wśród spacerowiczów asfaltowa droga biegnącą Gubałówką.

Panorama z Gubałówki na miasto Zakopane i Tatry

widok na Tatry i Zakopane
Nagrodą za zdobycie Gubałówki są wspaniałe widoki rozciągające się z jej grzbietu na Kotlinę Zakopiańską i Tatry. Przy odpowiedniej widoczności zobaczymy od lewej Tatry Bielskie z najwyższym Hawraniem, następnie szczyty słowackich Tatr wysokich a na bliższym planie te należące do polskich Tatr. Od lewej Granaty, Kozi Wierch, Kościelec, Świnica, Kasprowy Wierch.

Na szczególną uwagę zasługuje Giewont, w którego charakterystycznym kształcie można dostrzec śpiącego rycerza. Dalej zobaczymy kopulaste wierzchołki Czerwonych Wierchów: Kopę Kondracką, Małołączniak, Krzesanicę i Ciemniak.

Z Gubałówki dobrze widoczne są piętra roślinności tatrzańskiej, w reglach zakopiańskich wyraźnie widać regiel dolny i górny. Po drugiej stronie grzbietu na północ widać Podhale zamknięte wałem Gorców oraz Kotlinę Orawską, za którą widnieje Babia Góra i Pilsko.

Spacer grzbietem wzgórza i atrakcje na Gubałówce

rzeźba Polonia Restituta
Za nim z powrotem zejdziemy z Gubałówki, można przespacerować się jej grzbietem. Dość szeroka promenada grzbietowa nosi imię Stanisława Zubka — znanego narciarza i przedwojennego producenta nart zwanych „zubkami”. Nazywana jest również „Drogą Papieską” na pamiątkę przejazdu Jana Pawła II w roku 1997. Pośród dziesiątków szpetnych bud z pamiątkami warto odnaleźć kilka miejsc wartych zobaczenia.

Po minięciu wysokiego masztu radiowo-telewizyjnego, który z daleka przypomina kształtem wieżę Eiffla po lewej stronie drogi w ogrodzie stoi krzyż. Metalowy krucyfiks odlany w Kuźnicach został ufundowany przez Tytusa Chałubińskiego w r. 1873 r. aby upamiętnić szczęśliwe pojednanie się z jego rodziną. Często błędnie podaje się, że został postawiony jako wotum z okazji opanowania przez dra. Chałubińskiego w Zakopanem cholery.

Nieco dalej po lewej stronie za budynkiem toprówki znajduje się słynny taras widokowy. Uwagę w tym miejscu zwraca brązowa rzeźba Polonia Restituta autorstwa Stanisława Kaniaka. Na końcu tarasu niewielki budynek górnej stacji kolejki terenowo — linowej, którą można tutaj wyjechać z Zakopanego.

drewniana kaplica na Gubałówce
Idąc dalej traktem spacerowym, w miejscu, gdzie trochę mniej budek, z prawej strony na drzewie zobaczyć można tabliczkę upamiętniająca miejsce śmierci dwóch 21-letnich kobiet. W roku 1962 w tym miejscu zostały śmiertelnie porażone piorunem.

Kawałek dalej po tej samej stronie w głębi drewniana kaplica pod wezwaniem Matki Boskiej Różańcowej ufundowana przez góralską rodzinę Bachledów-Księdzularzy. Jako podzięka za szczęśliwe ocalenie w czasie II wojny światowej. W ołtarzu wykonany z dębu znajduje się figura patronki wykonana przez zakopiańskiego artystę Antoniego Kenara.

Nieco dalej po lewej stronie widoczna nowoczesna stacja wyciągu narciarskiego na Szymoszkowej. Z tego miejsca opada stok narciarski, który koniec ma na Polanie Szymoszkowej, niedaleko hotelu Kasprowy. W zimie teren w okolicach wyciągu jest pełen miłośników białego szaleństwa. Również w lecie można skorzystać z wygodnego wyciągu.

Kontynuując wycieczkę w stronę polany Pałkówka, powoli znikają budki i panuje mniejszy ruch. Po prawej stronie pamiątkowy głaz i drewniana kapliczka przypominająca przejazd Jana Pawła II w 1997 roku. Trochę dalej skrzyżowanie gdzie w lewo biegnie droga przez Salamandrę do Kościeliska, w prawo do wsi Dzianisz a lekko po skosie na Butorowy Wierch, powrót tą samą drogą. W sezonie większość odcinka grzbietem Gubałówki jest zatłoczona i trzeba się przepychać między autami, bryczkami i wielkim tłumem turytów.

Zejście obok torów kolejki na Gubałówkę

Uwaga! szlak wyznaczony przez PKL prowadzi wzdłuż torów kolejki odgrodzonych siatką.

przez Gładkie
Zejście nieopodal górnej stacji kolejki, z początku niewielką polana do lasu wzdłuż siatki odgradzającej kursujący wagonik kolejki. Dalej stromą niezbyt wygodną ścieżką za znakami czarnymi przez las. Schodząc tędy, szczególnie uważamy w trakcie oblodzeń i po opadach deszczu. Po wyjściu z lasu na polanę, ciekawy widok na pobliskie Zakopane. Można dalej schodzić w dół mając z lewej tory kolei linowo-terenowej lub skręcić w prawo w stronę dzielnicy zakopanego - Gładkie.

Wybierajac drugą opcję z polany idziemy w prawo dalej czarnym szlakiem do domów stojących przy ul. Gładkie i nią schodzimy w dół. Po pewnej chwili dochodzimy do skrzyżowania, w prawo odchodzi uliczka imienia legendarnego przewodnika Klimka Bachledy. Nieopodal stoi niewielka kapliczka w stylu zakopiańskim, ufundowana przez Stanisława Gąsienicę-Byrcyna, po prawej stronie płynie w głębokim jarze Gładczański Potok.

Dalej w dół drogą po chwili dochodzimy do miejsca, gdzie po schodkach i kładce możemy przejść do kościółka na „Górce”, nieco wcześniej po lewej okazały budynek szpitala chorób płuc im. Olgierda Sokołowskiego. Dochodzimy do ul. Powstańców Śląskich i stąd pod estakadą i ul. ks. Kazimierza Kaszalewskiego docieramy w pobliże Starego Kościółka.

Michał Jarząbek-Giewont autor bloga
AUTOR

Przewodnik tatrzański — ponad 10 lat doświadczenia w oprowadzaniu po Tatrach i Zakopanem. Rodowity góral z Zakopanego i miłośnik przyrody tatrzańskiej. Przewodnictwem zajmuje się zawodowo, oprowadza grupy oraz indywidualne osoby po górach. Prywatnie pasjonat jazdy na rowerze, skiturów oraz fotografii krajobrazów górskich.

Nie ma jeszcze żadnych recenzji.